Leiebetingelser og Vilkår

Gjeldene vilkår godtas, forstås og aksepteres av deg (heretter kalt kunde) ved kontraktinngåelse med oss (heretter kalt utleier) Kunde skal være i forstått utleie vilkårene, ved brudd på vilkårenes, står leietaker til ansvar for de vilkår saken faller under. Vilkårene er skrevet i kapitler for enklere forståelse, men det betyr ikke at et vilkår i kapittel A ikke er gyldig om forholdet gjelder tema for et annet kapittel. Alle vilkår er hele tiden tilstede og gjeldene.

(A) Generelle vilkår og vilkår før leieperioden starter

Vilkår og betingelser for leie av utstyr og tjenester – Digital Media Group (DMG.no)

A. Generelle bestemmelser

A.1 Inndrivelse av krav

Leietaker aksepterer at utleier kan inndrive sine økonomiske krav i henhold til inngått kontrakt uten ytterligere varsel. Ved manglende betaling kan utleier iverksette rettslige skritt for å kreve inn utestående beløp.

A.2 Aldersgrense og identifikasjon

Leietaker må være over 18 år og kunne fremvise gyldig legitimasjon ved forespørsel fra utleier. Utlevering av utstyr vil kun skje til den registrerte leietakeren med godkjent ID.

A.3 Kredittsjekk

Leietaker samtykker til at utleier kan foreta kredittsjekk før inngåelse av avtale. Utleier forbeholder seg retten til å avslå leieforhold basert på kredittvurderingen.

A.4 Utlevering av utstyr

•Utstyr utleveres kun til leietaker som kan fremvise gyldig legitimasjon.

•Leietaker har rett til å inspisere utstyret ved både henting og retur. Dersom leietaker ønsker kvittering for korrekt tilbakelevering, må dette opplyses ved retur.

A.5 Ansvar for skader og mangler

•Leietaker er ansvarlig for skader, tap eller feil som oppstår på utstyret i leieperioden, med unntak av normal slitasje.

•Eventuelle skader eller mangler som oppdages ved tilbakelevering vil bli fakturert leietaker.

•Leietaker oppfordres til å dokumentere utstyrets tilstand med bilder ved både henting og retur.

A.6 Tilbud og ordrebekreftelse

Et tilbud sendt fra utleier er ikke bindende før leietaker har mottatt en skriftlig ordrebekreftelse. Først da anses avtalen som juridisk gyldig.

A.7 Forsikring og oppbevaring

•Utstyret er ikke forsikret av utleier. Leietaker bærer det fulle ansvaret for utstyret i leieperioden.

•Utstyret skal kun oppbevares på steder som er forsikret og sikret med FG-godkjent låseanlegg eller alarm.

Oppbevaring i kjøretøy er ikke tillatt.

•Ved tap eller skade, uansett årsak, vil veiledende markedspris på skadetidspunktet være grunnlag for erstatningskravet.

A.8 Leiepris og ubenyttet utstyr

•Det gis ingen reduksjon i leieprisen dersom utstyret ikke benyttes, ikke fungerer som ønsket, eller ikke kan brukes grunnet eksterne faktorer som værforhold.

•Leietaker har selv ansvar for å sikre at utstyret er egnet til sitt formål før leieavtalen inngås.

A.9 Bruk av utstyr

•Leietaker plikter å bruke utstyret kun til det avtalte formålet.

•Leietaker er ansvarlig for å ha tilstrekkelig kompetanse til å bruke utstyret, inkludert eventuelle HMS-krav.

•Utstyr som krever særskilt sertifisering (f.eks. løfteanordninger, sceneteknisk utstyr) kan kun benyttes av kvalifisert personell. Leietaker er selv ansvarlig for å skaffe slikt personell ved behov.

•Leietaker er erstatningspliktig for skader, feil eller uhell som oppstår ved feil bruk.

A.10 Manglende opplysninger og merkostnader

•Utleier er ikke ansvarlig for forsinkelser eller merkostnader som oppstår grunnet mangelfulle eller feilaktige opplysninger fra leietaker.

•Eventuelle merkostnader som oppstår i slike tilfeller vil faktureres leietaker.

A.11 Betalingsbetingelser

Privatpersoner må betale leiebeløpet ved henting/utlevering, med mindre annet er skriftlig avtalt. Betaling kan skje med kontanter, Vipps eller bankoverføring.

Bedrifter kan etter godkjent kredittsjekk få inntil 10 dager netto betalingsbetingelser.

Kommunale virksomheter gis normalt 30 dager netto.

•Kreditt må søkes om minst 10 dager før leiestart.

•Dersom kreditt ikke innvilges etter aksept av tilbud, kan leietaker ikke avbestille uten å betale det avtalte beløpet i sin helhet. Arrangementet vil ikke bli levert før forskuddsbetaling er mottatt.

B. Flytting, avbestilling og nedskalering

B.1 Flytting av arrangement

•Søknad om flytting må sendes minst 1 uke før opprinnelig startdato.

•Ny dato må godkjennes av utleier. Dersom utleier ikke kan imøtekomme foreslått dato, gir dette ikke rett til reduksjon i kontraktsbeløpet.

B.2 Avbestilling av arrangement

Perioder for høysesong og lavsesong:

Høysesong: Januar, mars, april, mai, juni, desember

Lavsesong: Februar, november

Spesielle datoer med utvidet avbestillingsfrist:

For arrangementer på følgende datoer: Julaften, nyttårsaften, 1. mai, 17. mai, St. Hans, skolestartuken samt alle øvrige offentlige høytids- og helligdager, gjelder en utvidet avbestillingsfrist på 3 måneder før arrangementsdato.


B.2 Avbestilling av arrangement

Lavsesong – Avbestillingsgebyr:

•Fra 4 til 2 uker før arrangementet: 25 % av kontraktsbeløpet

•Fra 2 til 1 uke før arrangementet: 50 % av kontraktsbeløpet

•Mindre enn 1 uke før arrangementet: 100 % av kontraktsbeløpet

Høysesong – Avbestillingsgebyr:

•Fra 12 til 10 uker før arrangementet: 25 % av kontraktsbeløpet

•Fra 9 til 4 uker før arrangementet: 50 % av kontraktsbeløpet

•Mindre enn 4 uker før arrangementet: 100 % av kontraktsbeløpet

Avbestillinger må alltid gjøres skriftlig og bekreftes av utleier for å være gyldige. Fristene er absolutte, og ved overskridelse kan utleier fakturere kunden for hele det opprinnelige kontraktsbeløpet.


B.3 Reduksjon av arrangement

Reduksjon av omfanget av avtalen må skje skriftlig og er kun gyldig etter bekreftelse fra utleier.

Lavsesong – Gebyr ved reduksjon:

•Fra 4 til 2 uker før arrangementet: 25 % av kontraktsbeløpet

•Fra 2 til 1 uke før arrangementet: 50 % av kontraktsbeløpet

•Mindre enn 1 uke før arrangementet: 100 % av kontraktsbeløpet

Høysesong – Gebyr ved reduksjon:

•Fra 12 til 10 uker før arrangementet: 25 % av kontraktsbeløpet

•Fra 9 til 4 uker før arrangementet: 50 % av kontraktsbeløpet

•Mindre enn 4 uker før arrangementet: 100 % av kontraktsbeløpet

Fristene for reduksjon av omfanget er absolutte. Ved overskridelse kan utleier fakturere kunden for hele det opprinnelige kontraktsbeløpet. Utleier er ikke pliktig til å begrunne eventuelle avslag på forespørsler om flytting, reduksjon eller avbestilling.

Alle avvik fra ovennevnte vilkår skal avtales skriftlig mellom partene.

C. Diverse bestemmelser

C.1 Salgspant

Utleier beholder salgspant i leieobjektene i henhold til pantelovens bestemmelser. Utstyret forblir utleiers eiendom gjennom hele leieperioden.

C.2 Flytting, videresalg og pantsetting

Leietaker kan ikke flytte utstyret til annet sted enn det som er avtalt, uten skriftlig samtykke fra utleier. Utstyret kan ikke videreselges, leies ut videre, lånes bort eller pantsettes uten skriftlig godkjenning fra utleier.

C.3 Kommunikasjon og reklame

•Leietaker samtykker til å motta informasjon, reklame og nyheter fra utleier via e-post, SMS eller sosiale medier.

•Leietaker kan når som helst melde seg av slike meldinger. For å stoppe SMS-reklame send “STOPP” til 48313103.

•Kvitteringer, fakturaer og purringer vil sendes elektronisk til oppgitt e-postadresse.

C.4 Tvisteløsning

Ved uenighet mellom partene skal tvister først forsøkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke er mulig, skal saken behandles i utleiers verneting: Oslo Tingrett eller Forliksrådet i Oslo, med mindre annet er avtalt mellom partene.

(B) Når utleier bistår ute hos leietakeren

B. Ansvar, sikkerhet og praktiske forhold – Digital Media Group (DMG.no)

B.1 Ansvar for utstyr og sikkerhet under arrangementet

1.Leietaker har fullt ansvar for å beskytte alt leid utstyr mot tyveri, hærverk, skade og andre tap, både før, under og etter arrangementet.

2.Leietaker forplikter seg til å sikre utstyret forsvarlig, enten ved bruk av låsesystemer, overvåking eller tilstedeværelse av vakter. Dette ansvaret gjelder også når utleiers personell er til stede.

3.Utleiers personell er ikke sertifiserte vakter og kan derfor ikke holdes ansvarlige for sikkerheten til utstyr eller arrangementet.

4.Tap, tyveri, hærverk eller skader som oppstår i leieperioden er leietakers fulle ansvar og vil faktureres etter gjeldende priser.

B.2 Skade, tap og erstatningsansvar

1.Leietaker er ansvarlig for alle skader eller tap av leid utstyr, uansett årsak eller hvem som forårsaker skaden, med unntak av normal slitasje.

2.Skader eller tap må straks erstattes av leietaker, uavhengig av eventuelle forsikringsdekninger eller ansvar fra tredjeparter.

3.Utleier fraskriver seg alt ansvar for skader med mindre skaden skyldes uaktsomhet eller direkte feil begått av utleiers eget personell.

B.3 Utendørs arrangementer – værforhold og risiko

1.Ved utendørs arrangementer tar leietaker på seg all risiko knyttet til værforhold, inkludert regn, vind, tordenvær eller andre ytre påvirkninger.

2.Leveransen anses som fullført selv om oppsett eller rigging ikke kan gjennomføres eller forsinkes på grunn av ekstreme værforhold, så lenge utleier er til stede på avtalt tidspunkt med avtalt utstyr.

3.Ekstra kostnader for personell og transport som følge av værrelaterte forsinkelser belastes leietaker.

4.Ved vindstyrker eller kast over 15 m/sek eller tordenvær kan utleier av sikkerhetsmessige årsaker beslutte å stoppe, utsette eller avlyse arrangementet. Det økonomiske ansvaret i slike tilfeller ligger hos leietaker.

5.Scenen er ikke utstyrt med lynavleder, og leietaker har ansvar for å vurdere om arrangementet skal avlyses eller utsettes ved tordenvær.

6.Utleier kan ikke holdes ansvarlig for skader på artister, publikum, tredjeparters tekniske utstyr eller andre konsekvenser av værforhold.

7.Ved teknisk svikt forårsaket av værforhold, kan leietaker ikke kreve prisreduksjon med mindre svikten skyldes uaktsomhet fra utleiers side.

B.4 Transport, parkering og logistikk

1.Leietaker må sørge for tilgjengelig parkering for lastebiler, semitrailere og annet utstyr i umiddelbar nærhet av arrangementet under opprigg, nedrigg og lasting/lossing.

2.Parkeringskostnader, bompenger og eventuelle bøter knyttet til logistikkarbeidet dekkes av leietaker.

3.Dersom direkte tilgang til arrangementsstedet er begrenset, skal dette avklares med utleier på forhånd.

4.Crew skal ikke utsettes for urimelig fysisk belastning ved for lange bærestrekninger. Dersom dette ikke kan unngås, må leietaker sørge for ekstra bærehjelp eller dekke merkostnader for ekstra mannskap.

B.5 Tyveri, hærverk og politianmeldelse

1.Alle tilfeller av tyveri, hærverk eller annen kriminalitet vil umiddelbart politianmeldes. Leietaker plikter å samarbeide i slike saker.

B.6 Fasiliteter for crew

1.Leietaker må sørge for tilgang til vann og toalettfasiliteter i umiddelbar nærhet av arbeidsområdet.

2.For oppdrag som varer over 3 timer, skal det tilbys drikke som vann, mineralvann eller kaffe til crewet.

3.Ved arbeid som overstiger 4 timer, skal det stilles med ett måltid pr. crewmedlem.

4.Ved arbeid over 8 timer, skal det tilbys varmt måltid.

5.For oppdrag som varer over 12 timer og med mer enn 2 timers kjøring, er det pålagt med overnatting for crewet.

6.Oppdrag over 16 timer utenfor byområder krever også overnatting uansett kjøretid.

7.Ved manglende oppfyllelse av disse kravene, vil leietaker bli fakturert med kr 300–500 per crewmedlem for kost og losji.

B.7 Bærehjelp og frivillige

1.Der det er avtalt at leietaker stiller med bærehjelp eller frivillige, belastes leietaker med et gebyr på 4 000 NOK per person som ikke møter opp til avtalt tid og sted.

B.8 Klargjøring av produksjonssted

1.Leietaker plikter å sørge for at produksjonsstedet er ryddet og klart til avtalt tid.

2.Leietaker må være til stede ved utleiers ankomst, med mindre annet er avtalt skriftlig.

B.9 Værforhold og tilleggskostnader

1.Utendørs arrangementer medfører ekstra risiko for uforutsette værforhold.

2.Eventuelle merkostnader knyttet til regnsikring, vindskjerming eller annen beskyttelse av utstyr og crew vil faktureres leietaker.

B.10 Forsikring og sikring av utstyr

1.Alt leid utstyr er uforsikret av utleier. Leietaker bærer det fulle ansvaret for utstyret i leieperioden, uavhengig av hvem som benytter utstyret.

2.Ved oppbevaring av utstyr hos leietaker, må det sikres med FG3/4-godkjente låser og/eller vakthold. Oppbevaring i usikrede lokaler er ikke tillatt.

3.Utleier anbefaler at leietaker tegner egen forsikring for arrangementet dersom lokalene ikke er tilstrekkelig sikret.

B.11 Misnøye, feil og klager

1.Eventuelle klager eller behov for endringer skal meldes til utleier før eller under arrangementet slik at utleier gis mulighet til å rette opp i forholdene.

2.Dersom utleier ikke gis mulighet til å utbedre mangler, frafaller leietakers rett til prisreduksjon eller refusjon i etterkant.

B.12 Klare bestillinger og endringer

1.Leietaker skal skriftlig forsikre seg om at ordren dekker alle behov og ønsker før bekreftelse av avtalen.

2.Endringer eller tillegg til oppdraget kan medføre tilleggskostnader i henhold til gjeldende satser.

3.Dersom leietaker overlater utførelsen til utleiers skjønn uten klar beskrivelse, gir dette ikke grunnlag for prisavslag ved eventuell misnøye.

B.13 Ansvar for bestillinger og tillegg

1.Leietaker er selv ansvarlig for å forstå tilbudet før aksept. Ved usikkerhet skal leietaker kontakte utleier for avklaringer.

2.Feilbestillinger eller mangelfulle bestillinger gir ikke rett til prisavslag i etterkant.

3.Alle tilleggstjenester eller endringer under produksjonen faktureres etter gjeldende priser.

(C) Funksjonalitet, refusjon, avslag og leveranse

C. Ansvar, kompensasjon og refusjon – Digital Media Group (DMG.no)

C.1 Levering av funksjonsdyktig utstyr

1.Utleier forplikter seg til å levere funksjonsdyktig utstyr i henhold til avtalt spesifikasjon. Alt utstyr gjennomgår kvalitetskontroll før utlevering for å sikre at det oppfyller forventede krav.

2.Dersom leietaker oppdager at utstyret ikke er funksjonsdyktig ved levering eller under bruk, skal leietaker umiddelbart kontakte utleier. Utleier vil da søke å løse problemet innen rimelig tid, enten ved:

Telefonisk veiledning for feilsøking og eventuelle løsninger, eller

Utskifting av defekt utstyr med et erstatningsprodukt fra hovedlageret, gitt at det defekte utstyret returneres.

3.Leietaker har ikke krav på refusjon med mindre utleier:

•Ikke kan levere et erstatningsprodukt, eller

•Feilen ikke kan løses innen rimelig tid.

4.Utleier skal gis inntil 2 timer for å rette opp i feilen før eventuell refusjon eller prisavslag vurderes.

5.Dersom leietaker velger å hente utstyret rett før arrangementets start, bærer leietaker selv risikoen for eventuelle feil som ikke kan rettes før arrangementet starter.

C.2 Inndrivelse av krav

Leietaker aksepterer at utleier kan inndrive utestående krav i henhold til inngått kontrakt uten ytterligere varsel. Ved manglende betaling forbeholder utleier seg retten til å iverksette rettslige tiltak for å sikre innbetaling.

C.3 Kompensasjon og prisavslag

1.Dersom det foreligger grunnlag for prisavslag eller kompensasjon, gjelder dette kun for det spesifikke produktet som er rammet av feilen.

2.Kompensasjon gis etter følgende prinsipper:

Opptil 100 % avslag for det defekte produktet.

•Dersom produktet inngår i en teknisk kjede (for eksempel mikser koblet til høyttalere), kan det gis inntil 20 % avslag på nærliggende utstyr i kjeden, dersom feilen påvirker helheten.

•Kompensasjon gis ikke for eksternt tilknyttet utstyr som ikke er direkte påvirket (f.eks. en defekt lydmikser gir ikke kompensasjonsgrunnlag for scenelys).

C.4 Grunnlag for kompensasjon

1.Kompensasjon gis kun ved:

•Dokumenterte feil i maskinvare (hardware) eller programvare (software).

•Situasjoner hvor feilen er produktrelatert og ikke kan tilskrives feilbruk.

2.Kompensasjon gis ikke ved:

Brukerfeil eller mangelfull kunnskap om utstyrets funksjon.

•Skader eller feil oppstått under leietakers transport eller oppbevaring av utstyret.

•Skader oppstått som følge av feil håndtering eller manglende overholdelse av bruksanvisning.

C.5 Transport, levering og forsinkelser

1.Ingen kompensasjon gis for forsinkelser i levering eller henting av utstyr som skyldes forhold utenfor utleiers kontroll, inkludert, men ikke begrenset til:

•Trafikkork, veiarbeid, uforutsette hindringer eller uforutsigbare værforhold.

•Tredjeparters forsinkelser som påvirker leveransen.

2.Transportkostnader refunderes ikke dersom tjenesten er levert, uavhengig av eventuelle forsinkelser.

C.6 Personell og tjenesteleveranser

1.Det gis ingen kompensasjon for personell (teknikere, riggere eller annet crew) med mindre det foreligger grove overtredelser som kan dokumenteres.

2.Små avvik, forsinkelser eller misforståelser gir ikke grunnlag for kompensasjon med mindre dette har hatt en betydelig negativ innvirkning på arrangementet.

3.Denne kompensasjonsordningen anses som akseptert når leietaker bekrefter bestillingen.

C.7 Ansvarsbegrensning

1.Utleier er ansvarlig for at alt utstyr er funksjonsdyktig ved utlevering og holder den kvaliteten som er forventet i henhold til leieavtalen.

2.Utleier kan ikke holdes ansvarlig for:

•Forsinkelser, økonomiske tap eller andre problemer som oppstår på grunn av manglende kunnskap hos leietaker til å bruke utstyret riktig.

•Skader som oppstår under transport eller mens utstyret er i leietakers varetekt.

•Følgeskader eller tap leietaker pådrar seg som følge av feil bruk, ytre påvirkninger eller tredjeparts handlinger.

3.Utleiers ansvar for tap eller skader er begrenset til verdien av det spesifikke produktet som er leiet ut, med mindre grov uaktsomhet kan påvises.

 

(D) Under leieperioden

D. Ansvar, bruk og vedlikehold av utstyr – Digital Media Group (DMG.no)

D.1 Ansvarsfraskrivelse ved skade og tap

1.Utleier fraskriver seg alt ansvar for tap, skader eller økonomiske konsekvenser som leietaker måtte pådra seg som følge av feil, skader eller andre problemer som oppstår på utstyret mens det er i leietakers varetekt.

2.Leietaker er innforstått med at det alltid foreligger en risiko ved bruk av leid utstyr og bærer det fulle ansvaret for utstyret fra utlevering til tilbakelevering.

D.2 Bruk, sikring og vedlikehold av utstyr

1.Leietaker forplikter seg til å ta vare på utstyret og sikre at det brukes på en forsvarlig måte i tråd med utleiers anvisninger og eventuelle medfølgende brukerveiledninger.

2.Utstyret skal ikke lånes ut, byttes bort, selges eller overdras til tredjepart uten skriftlig tillatelse fra utleier.

3.Utstyret skal kun brukes under forhold som ikke skader produktet. Følgende forhold kan føre til skader og vil belastes leietaker ved reparasjon:

•Inngrep i utstyret uten tillatelse.

Overbelastning eller feil bruk av utstyret.

•Bruk i miljøer med skadelige forhold som ekstrem temperatur, høy luftfuktighet, støv, røykmaskiner, pyroteknikk eller direkte sollys.

•Bruk uten hensyn til produsentens tekniske spesifikasjoner.

D.3 Rapportering av tekniske problemer

1.Dersom tekniske feil oppstår, skal leietaker umiddelbart informere utleier. Feilen skal dokumenteres med bilder eller video som sendes til leietakers kontaktperson hos utleier.

2.For akutte problemer kan utleiers vakttelefon benyttes ved å taste 9 på telefonnummeret (+47) 23140402.

3.Unnlatelse av å varsle om tekniske problemer kan føre til bortfall av retten til kompensasjon.

D.4 Teknisk bistand og feilsøking

1.Utleier tilbyr teknisk bistand kun innenfor normal arbeidstid. Bistand gis primært før arrangementets start.

2.Bistand på stedet tilbys kun dersom:

•Arrangementet er innenfor 1 times kjøring fra Oslo.

•Det er sannsynlig at problemet kan løses på stedet.

3.Fjernsupport eller telefonisk bistand er gratis så lenge feilen skyldes produktet. Dersom problemet skyldes brukerfeil eller feil bruk, vil leietaker bli fakturert etter gjeldende satser.

4.Leietaker kan selv bestille tekniker til stedet mot betaling. Minstepris for utrykning er kr 2 000,- eks. mva.

D.5 Kontroll ved utlevering og transportansvar

1.Leietaker er ansvarlig for å kontrollere utstyret ved utlevering for å avdekke eventuelle feil eller skader før transport. Skader oppdaget etter henting, som ikke er dokumentert, vil anses som leietakers ansvar.

2.Transportskader dekkes alltid av leietaker, uavhengig av hvem som transporterer utstyret.

D.6 Brukerveiledning og produktkunnskap

1.Leietaker plikter å sette seg inn i produktets funksjoner, spesifikasjoner og bruksanvisninger, enten gitt av utleier eller tilgjengelig på produsentens nettsider.

2.Utleier fraskriver seg ansvar for feil bruk som følge av manglende produktkunnskap hos leietaker.

D.7 Bruk under spesielle forhold

1.Leietaker bruker elektrisk utstyr utenfor normale temperaturgrenser (-0 til +40 °C) på eget ansvar.

2.Eksponering for regn, snø, fuktighet, direkte sollys eller sterk vind kan skade utstyret og skal unngås. Skader forårsaket av slike forhold vil bli belastet leietaker.

D.8 Vedlikehold ved langtidsleie

1.Ved langtidsleie (over 3 dager) er leietaker ansvarlig for løpende vedlikehold av utstyret, inkludert, men ikke begrenset til:

•Bytte av pærer og sikringer.

•Etterfylling av røykvæske eller andre forbruksartikler.

2.Kostnader knyttet til forbruksmateriell dekkes av leietaker. Ved behov kan slikt arbeid avtales utført på utleiers lokaler mot betaling.

D.9 Håndtering av teknisk svikt

1.Ved alvorlig teknisk svikt skal leietaker kontakte utleier umiddelbart og vurdere retur av det defekte utstyret.

2.Dersom utleier ikke kan tilby tilsvarende erstatningsutstyr, vil leien reduseres forholdsmessig i henhold til den tiden utstyret ikke kunne brukes.

3.Det gis ingen ytterligere kompensasjon utover forholdsmessig prisreduksjon.

D.10 Ansvarsbegrensning ved bruk av utstyr

1.Utleier fraskriver seg ethvert ansvar for:

•Skader som leid utstyr måtte påføre annet teknisk utstyr.

•Økonomiske tap, personskader eller skade på eiendom som oppstår ved bruk av utstyret, med mindre dette skyldes grov uaktsomhet fra utleiers side.

2.Utstyret kan kun kobles til annet teknisk utstyr etter avtale med utleier.

D.11 Ansvar for personale og tredjepart

1.Leietaker er ansvarlig for alt personell, teknikere og crew som benyttes til håndtering av det leide utstyret.

2.Skader eller problemer forårsaket av tredjeparts bruk av utstyret er leietakers fulle ansvar.

(E) Når leien eller oppdraget skal avsluttes

E. Tilbakelevering, ansvar og erstatning – Digital Media Group (DMG.no)

E.1 Tilbakelevering av utstyr – tidsfrister og forsinkelse

1.Leietaker plikter å returnere det leide utstyret innen den avtalte fristen.

2.Innlevering skjer normalt mellom kl. 09:30 og 12:00, med mindre annet er skriftlig avtalt.

3.Ved forsinket levering vil leietaker bli belastet med full dagsleie for hvert påbegynte døgn etter fristens utløp.

4.Leietaker plikter å varsle utleier umiddelbart ved eventuelle forsinkelser.

5.Force majeure-situasjoner (forhold utenfor leietakers kontroll, som naturkatastrofer, streik, eller andre uforutsette hendelser) fritar leietaker fra ansvar for forsinket levering.

E.2 Manglende eller forsinket tilbakelevering

1.Leietaker plikter å returnere alt utstyr uten oppfordring til avtalt tid. Dersom leietaker ønsker å forlenge leieperioden, må dette avtales skriftlig med utleier.

2.Dersom utstyret ikke returneres innen 7 virkedager etter leieperiodens utløp, og ingen avtale om forlengelse foreligger, forbeholder utleier seg retten til å fakturere utstyret som solgt til gjeldende listepris.

3.Forsinket eller manglende tilbakelevering kan i tillegg medføre anmeldelse for tyveri eller underslag.

E.3 Tilstand ved tilbakelevering og rengjøringsgebyr

1.Utstyret skal returneres i samme stand og mengde som ved utlevering. Alt utstyr skal være forsvarlig pakket og kabler skal rulles opp korrekt.

2.Dersom utstyret returneres i en tilstand som krever ekstraarbeid som vask, ompakking eller opprulling av kabler, vil leietaker bli fakturert med et gebyr på kr 500,- eks. mva. per påbegynt arbeidstime.

3.Skader på kabler, som bulker, knekk, brudd eller vridninger som påvirker funksjon eller levetid, vil medføre ytterligere erstatningskrav.

4.Dersom leietaker har gjort en rimelig innsats for å tilbakelevere utstyret i god stand, kan gebyret frafalles etter utleiers vurdering.

E.4 Ansvar for skader og tap

1.Leietaker er fullt ansvarlig for alle skader, tap eller ødeleggelser som oppstår på det leide utstyret i leieperioden, uansett årsak eller hvem som har forårsaket skaden.

2.Eventuelle skader eller tap skal straks erstattes av leietaker.

3.Normal slitasje er unntatt fra erstatningsansvar.

4.Leietaker kan ikke påberope seg tredjeparts ansvar eller forsikringsdekning som grunnlag for å fraskrive seg sitt erstatningsansvar.

E.5 Ingen refusjon for ubrukt utstyr

1.Leietaker har ikke krav på prisavslag eller refusjon dersom leide produkter ikke blir benyttet, uavhengig av årsak.

2.Dette gjelder også dersom utstyret ikke kunne benyttes grunnet forhold utenfor utleiers kontroll (f.eks. værforhold, endringer i arrangementet eller brukerfeil).

E.6 Henting av utstyr ved leietakers lokasjon

1.Dersom utleier henter utstyret hos leietaker etter endt leieperiode, plikter leietaker å være til stede under kontrollen av det returnerte utstyret.

2.Leietaker kan utpeke en stedfortreder med skriftlig fullmakt for å delta i kontrollen.

3.Dersom leietaker eller stedfortreder ikke er til stede ved henting, vil utstyret bli inspisert hos utleiers lokaler uten at leietaker har krav på tilstedeværelse under kontrollen.

4.Leietaker kan ikke kreve tilbakeleveringskvittering dersom leietaker eller stedfortreder ikke var til stede ved henting.

5.Dersom leietaker ønsker å delta i etterkontrollen hos utleier, må dette skje senest én virkedag etter at utstyret er returnert til utleiers lager.

E.7 Tilbakeleveringskvittering og skadeskjema

1.Leietaker mottar en tilbakeleveringskvittering dersom utstyret returneres i god stand.

2.Dersom det oppdages skader eller mangler ved tilbakelevering, utstedes et skadeskjema som beskriver forholdene.

3.Leietaker er ansvarlig for eventuelle erstatningskrav basert på skadeskjemaet, uavhengig av om skadeskjemaet signeres av leietaker eller ikke.

4.Dersom leietaker bestrider skaden, må skriftlig innsigelse sendes innen 3 virkedager etter mottatt skadeskjema.

E.8 Utdypende skadekontroll

1.Utleier foretar en første konsultasjon av eventuelle skader ved tilbakelevering.

2.Dersom det er nødvendig med en mer grundig teknisk vurdering, kan den endelige skadebeskrivelsen endres etter gjennomgang hos utleiers verksted eller eksternt sertifisert serviceverksted.

3.Leietaker er forpliktet til å dekke eventuelle ekstra kostnader som oppstår som følge av nødvendige reparasjoner eller reservedeler.

E.9 Erstatningsansvar ved tap, skade eller ufullstendig levering

1.Ved tap, tyveri, hærverk, alvorlige skader eller dersom utstyret returneres med feil, mangler eller defekter, vil leietaker bli belastet med:

Full erstatning basert på gjeldende veiledende pris.

Løpende leiekostnader frem til utstyret er erstattet eller reparert.

Reparasjonskostnader dersom utstyret kan gjenopprettes til opprinnelig stand.

2.Dersom kun deler av utstyret returneres, faktureres leietaker for de manglende komponentene til gjeldende listepris.